Little Miss Chatterbox’s World

Ett sista klargörande runt mina åsikter kopplat till yttrandefrihetsdebatten

August 15, 2008 · 9 Comments

Först och främst måste jag ju tacka Folkpartiet i Nacka för att de visar så stort förtroende för mig och min kompetens att de anser att jag snart sitter i Riksdagen! Tyvärr måste jag dock lika snabbt göra dem besvikna genom att meddela att det inte är aktuellt. Jag har inte några ambitioner på vare sig Riksdagsuppdrag eller andra politiska ambitioner och jobbar inte ens partipolitiskt. Men jag har förstått att de har ett stort behov av att sätta in folk och åsikter i ”fack”, som Ni kanske sett i mitt tidigare inlägg från den 7 Augusti, som numera fått titeln ”Censurerat”.

 

Under veckan som gått har jag kallats både ”ny moderat”, fascist och jämförts med ”Nynazister på träningsläger i de Värmländska skogarna” (vad nu de stackars Värmlänningarna gjort för ont för att dras in i debatten…Men det är en annan fråga!) och det står ju var och en av Er som läst min blog fritt att tycka och skriva vad Ni vill. Därför har jag också valt att publicera samtliga kommentarer som gjorts i samband med mitt tidigare inlägg kring diktaturen i Singapore. Jag tycker nämligen att man i en demokrati, där yttrandefrihet råder, inte bara skall stå för sina åsikter utan att man också måste släppa fram andras åsikter – även de som går stick i stäv med ens egna eller direkt kritiserar en för de åsikter man har. Det betyder dock inte att jag tar ansvar för dessa personers åsikter eller ens att jag håller med dem om det de skrivit.

 

Vad gäller min personliga syn på demokrati vs. diktatur, så har denna givetvis misstolkats och förvridits (säkerligen både medvetet och omedvetet) av fler än en person och i mer än en kommentar eller länkad blog. Något jag naturligtvis var fullt medveten om och förväntade mig när jag skrev mitt, i mångas ögon provokativa, inlägg.

 

Det finns dock ett antal saker som jag skulle vilja poängtera och reda ut en gång för alla:

  • Jag har aldrig sagt att jag föredrar en diktatur framför en demokrati

  • Jag har aldrig påstått att en diktatur (eller end en inskränkning av yttrandefriheten) är en förutsättning för en framgångsrik marknadsekonomi eller hög levnardsstandard

  • Jag har heller aldrig så mycket som antytt att Singapore är ett representativt exempel på den genomsnittliga diktaturen

 Jag har däremot använt Singapore som exempel för att väcka frågan om en diktatur, per default, måste vara enbart negativ? Är det så att en begränsad yttrandefrihet är mer värd än tak över huvudet och mat i magen? Är det bättre att vara hemlös, sjuk och svälta i en demokrati än att leva gott i ett land med vissa begränsningar? Den som svarar ett rakt ”JA” på den frågan har aldrig upplevt vare sig hemlöshet, svält eller krig, det kan jag hoppa upp och sätta mig på! Den som svarar ett rakt ”JA” på den frågan har förmodligen aldrig ens sett en svältande människa, som bor i en pappkartong på en bakgata utan någon form av socialekonomisk identitet ens (dvs en människa helt utanför systemet – en människa som inte existerar i myndigheternas ögon), i ögonen heller. Har man inte det, så är det otroligt lätt att rakt av bara svara ”JA” på den frågan. Det är detta som min blog handlar om, och det är detta jag försöker få Er att vakna upp och inse: Att allt inte är så svart eller vitt för den som inget har.

 

Jag vänder mig också emot den dubbelmoral som råder i det här landet, liksom så många andra länder i väst. Ta en titt på ett land som Xoo,ooo svenskar besöker varje år, nämligen Thailand (denna Parliamentary democracy and Constitutional monarchy där jag för övrigt också har bott). Thailand är formellt en demokratisk stat med ”fria” val och ett folkvalt parlament. Men hur demokratiskt är det egentligen? Att man där kan kastas i fängelse helt utan orsak, för att man vägrat betala de mutor som den lokale polismannen begär ”för beskydd” eller att folk avrättas lite till höger och vänster ibland utan en riktig rättegång – är det OK bara för att det är en ”demokrati”. Eller är det så att vi ignorerar sådana faktum för att det är jobbigt att fundera på och erkänna att ”vårt eget semesterparadis” kanske inte bara är sol, stränder och vänliga leenden?

 

Hur är det med alla andra ”demokratier” där människor förtrycks av religiösa, politiska eller enbart rent ekonomiska skäl?  Är det någon som kommer ihåg Indonesien under Suharto? Är det någon somkommer ihåg studentupproren i Yogyakarta 1998? Eller Aceh- och East Timor (eller The Democratic Republic of East Timor-Leste som den också kallas) och de minoriteter som ständigt förföljs, torteras och avrättas där? Är det ingen som bryr sig om det när de tar familjen på semester till Bali? 

 

Återigen, det jag försöker att säga är att bara för att ett land är ”demokratiskt” behöver det inte vara 100% bättre än ett land som inte är det och vice versa. Försök att inse att allt inte bara är svart eller vitt! 

Vi måste sluta att vara så förbaskat naiva i det här landet och så snabba att avgöra vad som är ”rätt” och vad som är ”fel”! Det är hög tid att kliva av den höga hästen…

 

 

Categories: Politics
Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

9 responses so far ↓

  • proteus // August 16, 2008 at 10:12 am | Reply

    Jag skrattar så att jag får ont i magen.

    Hela “blogen” är genial, från skrivfelet i bloggnamnet till “career focused” och “absolutely adore a good wine” i presentationen.

    Ibland kan man kanske tycka att det ohöljda föraktet breder ut sig på den subtila satirens bekostnad, t ex i stycken som:

    “Försök att inse att allt inte bara är svart eller vitt!

    Vi måste sluta att vara så förbaskat naiva i det här landet och så snabba att avgöra vad som är ”rätt” och vad som är ”fel”! Det är hög tid att kliva av den höga hästen…”

    Man jag förstår att det kan vara svårt att hålla sig ibland.

  • proteus // August 16, 2008 at 10:34 am | Reply

    En liten sak till. Författaren presenteras som “in my early 30’s”. Jag förstår att du (ni?) har velat skilja bloggen från allmän blondin-bellabashing, men frågan är om du här inte tummar litet väl mycket på trovärdigheten.

    Annars, som sagt — genialt.

  • proteus // August 16, 2008 at 12:52 pm | Reply

    Äsch, nu rättade du ju felet. Ok, jag förstår, det kanske var over the top.

  • Little Miss Chatterbox // August 16, 2008 at 1:05 pm | Reply

    Självklart, Proteus!

    Jag är nämligen inte bara karriärist och kapitalist – jag är perfektionist också! Trots mina ringa 33… ;)

  • Populisten // August 16, 2008 at 11:04 pm | Reply

    Ännu ett läsvärt inlägg. Att ett lands företrädare kallar landet demokrati betyder noll och intet. Kommunistdiktaturer har t.ex. alltid haft en febläss för att kalla sig “Demokratiska Folkrepubliker”.

    33 är föresten enligt min strikt personliga åsikt den allra bästa av åldrar. Jag förbehåller mig dock rätten att ändra mig i just denna fråga vad tiden lider. ;-)

  • Patrik S // August 18, 2008 at 11:20 am | Reply

    “Jag har aldrig sagt att jag föredrar en diktatur framför en demokrati…
    Återigen, det jag försöker att säga är att bara för att ett land är ”demokratiskt” behöver det inte vara 100% bättre än ett land som inte är det och vice versa. Försök att inse att allt inte bara är svart eller vitt! ”

    Detta är ett inte solklart förhållningssätt.

    Och det är definitivt en falsk motsättning att välja mellan hemlöshet och diktatur.

  • William // August 27, 2008 at 6:29 pm | Reply

    Personligen föredrar jag ett samhälle där miss chatterbox och von Holstein avrättas offentligt, framför ett samhälle där folk svälter. Vilka håller med? (Helt hypotetiskt, alltså.)

    Att någon skulle ha hävdat att det är ett egenvärde i att ha politiska val låter skumt, det är det väl ingen som påstår. Däremot är det ett egenvärde i att ha ett system där folk inte bestjäls av staten och misshandlas av polisen för att de uttrycker åsikter som Partiet ogillar, det är ett egenvärde i att inte bögar misshandlas för att de har sex, att staten inte misshandlar och mördar människor som begått brott (innehav av ett gram cannabis och liknande hemska brott) et c.

    Mycket trevligt att Singapore inte har tuggummi på gatorna dock.

  • Little Miss Chatterbox // September 2, 2008 at 12:21 am | Reply

    http://www.metro.se/se/article/2008/08/27/15/2925-45/index.xml

  • Rolf Nilsson // October 13, 2008 at 6:16 pm | Reply

    Detta är inte direkt en kommentar, utan snarare en infallsvinkel som aldrig ges plats för i debatten om hemlöshet. Men hoppas att den gör det innan flera människor dör av denna systematiska psykopati!
    I vårt “välfärds och rättighetssamhälle” där alla medborgare enligt lag ska behandlas lika och ingen får diskrimineras, finns i det fördolda ett mycket välutvecklat systematiskt förtryck mot bland annat våra hemlösa medborgare.

    Inom dessa av bidrag nedtystade system försiggår grova kränkningar av våra mänskliga rättigheter mot människor som av olika anledningar är hemlösa och fråntagits alla möjligheter till ett någorlunda fungerande och värdigt liv.

    Det medför i sin förlängning också en omöjlighet för dessa individer att anpassa sig till de normer systemen kräver för att återfå sin värdighet och sina rättigheter.

    De regler som gäller inom dessa är skrivna eller muntligt uttalade av och för människor med helt andra livsvillkor och förutsättningar, dessutom av personer helt utan förståelse om hur verkligheten ser ut för många av våra invånare.

    Hur kan vi kräva av hemlösa människor att följa olika regler, då inte samma grundläggande rättigheter ges som övrig befolkning har för att möjliggöra detta?

    Ett tryggt hem måste väl ändå vara grunden för människor att överhuvudtaget ha någon som helst möjlighet till ett ”normalt” liv, när över nio miljoner människor i vårt land behöver det.

    Utifrån det måste självklart också ett eventuellt sjukdomsanpassat och/eller ekonomiska stöd finnas för att behålla det, för de som vill och behöver det.

    I lugnet av ett tryggt hem behålls en viss värdighet hos människor, genom känslan av samhällstillhörigheten och möjligheten till ett privatliv.

    Men för att samhällets “regelryttare” och moralister ska kunna fortsätta känna sin egen “förträfflighet” och kunna visa sin “godhet”, verkar människor behöva kvarhållas i detta tillstånd, i alla fall om vi tittar på hur utvecklingen sett och ser ut.

    För att kvarhålla människor i detta tillstånd skapas en massa arbetstillfällen för redan etablerade människor i kortsiktiga och i grunden verkningslösa hemlösaprojekt. Detta görs på bekostnad av hemlösa människor och deras mänskliga rättigheter. Men vår tids krav på vetenskaplig evidensbasering verkar inte alltid gälla våra rättigheter.

    Detta är en värderingsfråga utanför den så kallade kontrollerade vetenskapen! Kontrollerad vetenskap kan inte ha med värdegrundsfrågor att göra. Värdegrunden ska grundlägga kontrollerad vetenskap, inte tvärtom!

    Hemlösa människor är precis som alla andra individer. Somliga med behov av specifikt stöd anpassat efter individens personliga historia och problem, andra inte.

    Men det våra politiker, tjänstemän, frivilligorganisationer och andra aktörer gör, är att försöka skapa ”speciellt anpassade” arbetsplatser, metoder och ”boenden” för hemlösa. Som om de vore en egen art (grupp).

    I dessa hemlösasystem vill man varken se eller tala om de strukturella bristerna, utan istället gömmer de sig bakom etiketten hemlöshet. Där man med generella åtgärder försöker hitta en lösning för individer som är lika olika varandra som dag och natt.

    Detta leder i sin förlängning till ett systematiskt icke-lösande av frågan och så fortsätter det hela om och om och om igen. Och då satsar vi ännu mer på att lösa ett problem med generaliserade system som systematiskt undviker att hjälpa individen och det blir därmed en självunderhållande mekanism. Vilket då i sin tur blir till ett skuldbeläggande av den hemlöse som alltså kan skylla sig själv.

    Detta pågår medan vi som är i systemen är så “goda” och “hjälpsamma” att vi betalar skatt och ger någon gåva i en bössa för att avlöna alla dessa ”problemorienterade social/frivilligproffs”, där en massa uppsökare kan erbjuda hemlösa människor en bulle eller en plats på ett härbärge för 20 000- 30 000 skattekronor i månaden.

    Rolf Nilsson
    Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa
    Tel: 0736-76 42 86

Leave a Comment